maandag 14 maart 2016

Appeltaart kruimeldeeg


                           



Ik persoonlijk hou van appeltaart en alle taarten met appels. Omdat ik een appel fanaat ben. Ik heb een dieet, maar een goede appeltaart mag je NOOIT weigeren.
Dit gebeurd bij ons thuis heel vaak. Dit is een heel erg makkelijk recept. Een kind kan de was doen. Deze taart kan niet mislukken.

je hebt nodig:
4 glazen bloem( 1 glas is 220ml)
5 eieren
1 glas suiker
250g boter
2 eetlepels yoghurt
1 theelepel bakpoeder
Je kunt als optie nog een zakje vanillesuiker toevoegen(maar ik doe dat liever niet.)Niet dat het niet lekker is maar ik gebruik dat liever voor andere recepten.
4 appels (groot)
aardappelmeel 2 eetlepels
een beetje van framboos of kersensap (om de kleur en lichte smaak te krijgen)

De bereiding is makkelijk. Boter in kleine blokjes snijden en kneden met de bloem,bakpoeder, suiker(1/3 glas), yoghurt, en alleen de dooier (eiwitten scheiden, omdat we  dat later nog nodig hebben).Alles snel kneden tot vast deeg. Verdeel het deeg in  twee delen verdelen. 1 deel groter dan de ander. Het kleinere deel in de vriezer gedurende 45 minuten, en het groter deel in de koelkast.
Ondertussen schil je de  appels
Snijd ze in grote blokjes en doe deze in een pan samen met kaneel en rozijnen en bak deze in een pannentje. Niet te lang het moeten stukjes appels blijven. Ik kies zelf voor kaneel en appel,want ik hou niet zo van rozijnen :) Laat dan afkoelen.
5 minuten voordat je het deeg uit de koelkast en vriezer neemt maak je het schuim van eiwit. Klop de eieren met de rest van de suiker stijf, zodat de schuim niet uit de kom kan vallen zodra je deze het ondersteboven houd. Voeg aardappelmeel en een beetje sap en meng dit op de kleinste stand van de mixer samen.
Rol het deeg uit de koelkast plat en bedek de bodem en de zijkanten van de vorm. Neem dan de appels en doe deze in de vorm en bedek deze met het schuim.En wat doen we met het deeg uit de vriezer? Dit gaan we grof raspen over het schuim. 
Verwarm de oven voor op 170-180 graden en bak ongeveer een uur. baktijd uiteraard afhankelijk van de grootte van de taart. Mijn vorm is 29 cm dus ik moet ongeveer een uur.
De geur verspreidt zich Door het hele huis. Het ruikt heerlijk naar  appels en kaneel.
We wachten niet tot hij afgekoeld is :) altijd "proberen" of hij net zo goed is als de vorige :)


                                 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten